Nie może budzić wątpliwości, że dopóki dany teren ujęty jest w planie urządzenia lasu lub uproszczonym planie urządzenia lasu jako las, dopóty nie jest dopuszczalna zmiana w innym postępowaniu ewidencyjnym określenia rodzaju użytku gruntowego na inny niż las ? orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie.
W listopadzie 2017 roku dwoje współwłaścicieli działki wniosło do prezydenta miasta o
zmianę w ewidencji gruntów i budynków wpisu dotyczącego tej działki. Ich zdaniem ewidencja
się zdezaktualizowała i niezgodnie ze stanem faktycznym i rzeczywistym wskazuje przeznaczenie
tej działki jako las (LS VI) o powierzchni prawie 1,5 ha. Właściciele wskazali, że grunt na działce
tak naprawdę utracił charakter lasu, stając się gruntem zadrzewionym na użytkach rolnych.
Miało to być wynikiem dewastacji działki przez ścieki z pobliskiego cmentarza komunalnego i w efekcie
obumarcia drzewostanu.
Co mówią przepisy?
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z 17 maja 1989 r. ? Prawo geodezyjne i kartograficzne (dalej: PGiK)
ewidencja gruntów i budynków obejmuje m.in. informacje dotyczące gruntów.
Chodzi tu o ich położenie, granice, powierzchnię, rodzaj użytków gruntowych oraz ich klasy
bonitacyjne, oznaczenia ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów.
Ewidencję gruntów i budynków, w części dotyczącej lasów, prowadzi się z uwzględnieniem przepisów o lasach (art. 20 ust. 3a PGiK).
Prowadzą ją starostowie. W przypadku odmowy aktualizacji informacji zawartych w ewidencji
gruntów i budynków organ powinien wydać decyzję administracyjną (art. 24 ust. 2c PGiK).
Organ I instancji odmówił aktualizacji informacji
Organ odmówił wprowadzenia zmiany w ewidencji gruntów i budynków. Nie zgodził się więc na wykreślenie użytku las oraz ujawnienie w jego miejsce nieużytku lub innego użytku klasy VI.
Organ zauważył, że:
"Działka oznaczona jest następującymi użytkami i klasami bonitacyjnymi: RV-0,0183 ha, W-0,0052 ha, Ls VI-1,4836 ha, Lz 0,0975 ha, Ws-1,6195 ha.
Las zajmuje powierzchnię 1,49 ha, z czego 1,27 ha to część zalesiona, a 0,22 ha to działka leśna
niezalesiona, przeznaczona do odnowienia;
taki stan użytków został ustalony zgodnie z ostateczną decyzją tego samego organu w sprawie
zatwierdzenia gleboznawczej klasyfikacji gruntów i ujawniony w operacie ewidencji gruntów;
w przypadku użytku las, stan faktyczny użytkowania gruntu nie decyduje o oznaczeniu w ewidencji gruntów;
Decydujące znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy ma to, że dla lasów niestanowiących własności
skarbu państwa na terenie miasta, a więc również lasu objętego wnioskiem, obowiązuje
uproszczony plan urządzania lasów zatwierdzony zarządzeniem prezydenta miasta.
Biorąc to pod uwagę, organ odmówił wprowadzenia zmiany, ponieważ
zmiany w oznaczeniu użytków leśnych są możliwe na etapie przygotowania planu urządzania lasu.
Bez zmian w obowiązujących planach urządzania lasu nie są możliwe zmiany w ewidencji
gruntów w zakresie powierzchni i granic lasów;
Ewidencję dotyczącą lasów prowadzi się z uwzględnieniem ustawy o lasach, której celem jest
zapobieganie dokonywania dowolnych zmian w zakresie przekształcenia gruntów leśnych na nieleśne;
Przepisy ustawy o lasach stanowią przepisy szczególne w stosunku do przepisów
wykonawczych do prawa geodezyjnego i kartograficznego regulujących sposób prowadzenia
ewidencji gruntów i budynków (tj. w stosunku do rozporządzenia ministra rozwoju regionalnego i budownictwa z 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków, dalej EGiB); zgodnie z załącznikiem nr 6 do EGiB do lasów zalicza się grunty określane jako las w ustawie z 28 września 1991 r. o lasach.
Organ II instancji był tego samego zdania
Odwołanie od decyzji prezydenta nie wniosło nic nowego do sprawy ? skarżący wyrazili niezadowolenie z zaskarżonej decyzji i powtórzyli, że na działce objętej wnioskiem nie istnieje las, więc dane w ewidencji gruntów i budynków są fałszywe.
Działający jako organ odwoławczy Wojewódzki Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję
organu I instancji.
Organ II instancji przebadał dokładnie, co jest podstawą obecnego wpisu w bazie danych ewidencji gruntów i budynków konturu użytku gruntowego i klasy bonitacyjnej ?LsVI? w granicach przedmiotowej działki. Były to dwie decyzje tego samego prezydenta miasta, który wydał decyzję odmowną w I instancji: zatwierdzająca gleboznawczą klasyfikację gruntów oraz zatwierdzająca faktyczny stan posiadania na gruncie.
Obie decyzje powołują się w swojej treści na dokumenty techniczne (mapa klasyfikacyjna i protokół ogłoszenia wyników pomiaru stanu posiadania). Wynika z nich, że już w dacie ich sporządzenia istniał użytek gruntowy LsVI o takim kształcie i polu powierzchni jak działka właścicieli.
Zdaniem organu decyzje wydane na podstawie tych dokumentów technicznych uzasadniały wpis LsVI (taki, jaki widnieje aktualnie) do ewidencji gruntów i budynków i to nie tylko na podstawie przepisów ówcześnie obowiązujących, ale także na podstawie przepisów obecnie obowiązujących.
WAŻNE
Podstawy prawne wpisu do ewidencji gruntów i budynków
Obowiązujące przepisy przewidują, że informacje zawarte w ewidencji gruntów i budynków podlegają aktualizacji z urzędu w drodze (między innymi) ostatecznych decyzji administracyjnych w szczególności gdy zmiany tych informacji wynikają z odpisu ostatecznej decyzji administracyjnej wraz z załącznikami oraz innymi dokumentami stanowiącymi integralną jej część, w sprawie o zatwierdzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntu czy w sprawie zmiany sposobu użytkowania gruntu (art. 24 ust. 2a pkt 1 lit. b i ust. 2b pkt 1 lit. d w związku z art. 23 ust. 3 pkt 1 lit. g i l PGiK).
Komentarze (2)